Skip to content

London: Tigers of Swedens internationella succé

Skandinavisk stil är ständigt aktuell i modevärlden. Tiger of Sweden, grundat för 113 år sedan, har hämtat inspiration från sitt arv till höstens kollektion som presenterades på Londons herrmodevecka i helgen. – Karga, bistra vinterlandskap i Dalarna och konsthantverk från det gamla Sverige löper som en röd tråd genom kollektionen, berättar Andreas Gran, en av … Continued

Skandinavisk stil är ständigt aktuell i modevärlden.
Tiger of Sweden, grundat för 113 år sedan, har hämtat inspiration från sitt arv till höstens kollektion som presenterades på Londons herrmodevecka i helgen.
– Karga, bistra vinterlandskap i Dalarna och konsthantverk från det gamla Sverige löper som en röd tråd genom kollektionen, berättar Andreas Gran, en av herrlinjens två designers.

Visningen, som var varumärkets fjärde i London, ägde rum på ett fullsatt Ambika P3 Gallery. På front row satt internationella redaktörer och modecelebriteter.
– Jag gillar verkligen Tiger of Sweden. Det är ett dressat varumärke som vågar modernisera sig, säger modellen och brittiska stilprofilen David Gandy.

Influenserna från Dalarna förstärktes av kurbitsinspirerade botaniska mönster, gjorda av konstnären Jakob Krajcik  som återfinns i såväl prints som handbroderade stickade tröjor och en handmålad bikerjacka.
– Blommönstren gjorde att kollektionen kändes lekfull. Jag uppskattade även slutet av visningen som innehöll en ny färgpalett (aprikos), säger Teo van den Broeke, style director på brittiska Esquire.

Tiger of Sweden har verkligen etablerat sig här i London. För två år sedan öppnades en butik vid Piccadilly Circus och varumärket har även en stor yta på prestigevaruhuset Selfridges.
Luke Day, toppstylist och redaktör på GQ Style, förklarar delar av framgången för Tiger of Sweden i Storbritannien:
– Här i London uppfattas Tiger of Sweden som ett nytt varumärke, det är få som känner till deras långa historia. Vilket jag tror är bra, för här finns tillräckligt med anrika herrmärken. Tiger of Sweden har, med sin typiska skandinaviska, minimalistiska stil, hittat en lucka i marknaden. För en kille i 25-30-års åldern, som tyger att Topman är för ungt och Saint Laurent för dyrt, är Tiger of Sweden ett alldeles utmärkt alternativ när han ska köpa en ny kostym.

tigersuc8

Final på Tiger of Swedens visning i London: En aprikosfärgad smoking i sammet.

tigsuc2
tigsuc5

Modellerna och modeambassadörerna David Gandy och Robert Konjic på Tiger of Swedens visning.

tigersuc10

tigsuc1
tigersuc6
tigsuc3

För att förstärka den melankoliska känslan i kollektionen ackompanjerades modellerna av ett liveframträdande från Weeping Willows och Magnus Carlson.

tigersuc7

Tiger of Swedens designers Andreas Gran och Ronnie McDonald.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.