Daniel Lindström

Daniel Lindström

Daniel Lindström

Cafés modechef Daniel Lindström skriver om mode och modevärlden.

Nu satsar H&M och Volt på herrarna

cafevik  |  Publicerad 2014-04-23 10:08  |  Lästid: 2 minuter
Volt-HM-butik

Sista veckan i april förändras shoppingsituationen för alla som bor i eller har vägarna förbi huvudstaden. Då öppnar H&M och Volt renodlade herrbutiker på cirka 1 000 kvadratmeter vardera i centrala lägen.

Aldrig tidigare har svenska män haft ett större utbud av mode.

H&M Man (Smålandsgatan på Norrmalmstorg) erbjuder varumärkets samtliga herrkoncept utspritt på två våningar. På öppningsdagen lanseras även en exklusiv trendkollektion, 111 46, tillägnad butikens postnummer, som endast kommer att säljas här.

Den norska klädkoncernen Varnergruppen (Carlings, Solo, Dressman) öppnade elva butiker för herrmodekonceptet Volt i Sverige förra året. Våren 2014 adderas sex nya butiker till kedjan och en av dessa placeras i PK-huset mitt i Stockholm.

Volt erbjuder hög modeprofil utan att bli för dyra. Här märks varumärken som Filippa K, Tiger of Sweden, Tommy Hilfiger, Eton, J.Lindeberg och Whyred.

– Vi har hittat ett drömläge i hjärtat av Stockholm där vi kan nå både unga konsumenter och en affärsman som är intresserad av businesskostymer, säger Sverigechefen Toni Collin.

Voltbutiken får två våningsplan, tre entréer, en loungeavdelning och smyckas med en enorm (3x2 meter) handgjord kristallkrona.

På gatuplanet finns en 250 kvadratmeter stor denimavdelning där bland andra Diesel, Tiger Jeans, Edwin, Nudie och Neuw erbjuder sitt senaste stortiment.

H&M satsar dessutom på ett helt nytt inredningskoncept med fokus på en speciell ljussättning.

– Vi kan se att det finns ett ökat intresse för herrmode och vi vill satsa ännu mer på det segmentet. I Sverige har vi stilsäkra män med ett stort modeintresse och vi hoppas att man kommer att uppskatta vår butik, säger Martino Pessina, landschef för H&M Sverige.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 16:10