Daniel Lindström

Daniel Lindström

Daniel Lindström

Cafés modechef Daniel Lindström skriver om mode och modevärlden.

All Blues öppnar egen butik

Daniel Lindström  |  Publicerad 2020-11-27 12:01  |  Lästid: 2 minuter

Jacob Skragge och Fredrik Nathorst startade smyckesvarumärket All Blues 2010. Nu, tio år senare, har de slagit upp sin första egna butik på Birger Jarlsgatan i Stockholm, granne med restaurangen Riche och Dramaten.
”Det känns fantastiskt kul, en dröm som går i uppfyllelse. Nu har vi möjligheten att visa upp hela vårt sortiment.”
All Blues har i flera år varit ett etablerat varumärke internationellt som säljs i prestigebutiker och syns i ansedda modemagasin. Deras produkter har attraherat killar på ett helt annat sätt än andra smyckesföretag i samma prisklass. Mycket på grund av All Blues syntes först armband, sedan ringar, halsband och nu även örhängen på killar, både i Sverige och utomlands.
I flera år har Jacob och Fredrik velat öppna en butik i centrala Stockholm. Men processen har tagit tid.
”Det är mycket som måste stämma. Vi sökte mer efter en speciell lokal än ett A-läge. För oss var rummet och känslan extremt viktigt.”

Butiken ligger i ett hus byggt 1893 och rymmer ett stort rum med stora fönster och 4.70 meter i takhöjd. Väggarna är råa i betongputs och smyckena displayas i en stor glaskub.
”Vi kallar den för kiosken fast den påminner mer om en hiss eller ett mausoleum”, skrattar Fredrik och stryker handen mot glaset.
Att presentera smycken i butik kräver helt andra lösningar än försäljning av kläder eller skor. Produkterna är små, syns inte på håll och riskerar att drunkna om blicken distraheras av annat. Nu kan kunden vandra runt glaskuben, titta på smyckena, välja ut och sedan testa produkterna i ett ”provrum”, en hög spegelpelare där du ser ditt ansikte både rakt framifrån och i profil.
”Traditionellt är det ganska omständigt att köpa smycken. Vi vill erbjuda kunden en butiksupplevelse som känns naturlig och enkel. Vi tror att den avskalade inredningen kan hjälpa till detta.”
Ljuset är en annan detalj som varit extremt viktig i den nya butiken. När kunden provar ett halsband eller örhänge är det viktigt att ljuset både är redovisande och fördelaktigt.
”Vi har haft som mål med ljusdesignen att sudda ut känslan av inomhus och utomhus. Det påminner väldigt mycket om ett mjukt men ändå skarpt dagsljus.”

All Blues på Birger Jarlsgatan i Stockholm.
Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2020-11-27 12:01