Annons

Daniel Lindström
Cafés modechef Daniel Lindström skriver om mode och modevärlden.

Annons
 

Årets fotoutställning: Inez och Vinoodh på Fotografiska

Det är få personer jag beundrar lika mycket i modebranschen som det holländska fotografparet Inez van Lamsweerde och Vinoodh Matadin. Jag har följt dem sedan mitten av 1990-talet via The Face, i-D och ett antal Vogue-titlar och mängder av reklamkampanjer och skivomslag.
Deras katalog är extremt omfattande och många bilderna har fått ikonisk status, till exempel porträttet på Alexander McQueen här nedan.
Jag hade möjlighet att intervjua dem i London 2007 i samband med releasen av Pirellikalendern där  Sofia Loren, Penélope Cruz, Naomi Watts och Hilary Swank både medverkade som modeller och gäster på en minnesvärd pressträff på Hyde Park Lane.
Just nu är Inez van Lamsweerde och Vinoodh Matadin i Stockholm för att presentera utställningen Pretty Much Everything på Fotografiska (pågår till 27/9) och vi fick en kort pratstund om fotografering i allmänhet och Instagram (inezvinoodh, 150 725 följare) i synnerhet.

Annons

För att vara världsberömda modefotografer är ni oväntat privata på ert eget Instagram-konto. Är det medvetet?
– Bilderna på vårt Instagramkonto handlar om vårt liv mer än vårt arbete. Om saker vi tycker om, mat vi älskar eller ett resmål vi vill rekommendera för våra följare. Vi tar nästan aldrig bilder på oss själva, det är ointressant.
Men er son, (mrmatadin, privat konto), figurerar på bilden nästan dagligen då han är på väg till och från skolan.
– Han är tolv år gammal och tycker det är roligt. Självklart frågar vi alltid om det är okej att publicera bilden, ibland säger han nej och då respekterar vi självklart det. Han är alltid med oss, var vi än reser i världen.
Hur har Instagram förändrat vanliga människors förhållande till fotografi?
– I viss mån är det revolutionerande. Människor blir alltmer intresserade av att ta fina bilder, att komponera snyggt och förhålla sig till olika ljusförhållanden. Det är väldigt positivt för fotografin i stort.
Men ger Instagram en korrekt bild av verkligen?
– Självklart inte, men det gör inte fotografier i en modetidning heller. Bra fotografi inspirerar betraktaren. Vad som är så härligt med Instagram är den positiva tonen som råder. Här är humöret bra, folk ger feedback och kommenterar i trevlig ton till skillnad mot Facebook där stämningen har en tendens att var den motsatta.
Hur påverkar Instagram modebranschen där ni verkar?
– Mycket. Det fina med Instagram är att mediet är demokratiskt. Du kan få en inblick i människors liv som du annars aldrig har möjlighet att närma dig. Det negativa, i vår ögon, är att tempot har skruvats upp enormt. Nu vill varumärkena publicera våra bilder mycket snabbare, allra helst direkt och det finns nästan inget överraskningsmoment kvar när den ”riktiga” bilden publiceras.
Och vad får det för konsekvenser?
– Att konsumenterna redan är trötta på produkterna när de kommer ut till försäljning och, såklart, att färre människor kommer att köpa traditionella modetidningar.

iv5

Inez van Lamsweerde och Vinoodh Matadin tillsammans med sin svenska vän Ben Gorham på vernissaget av utställningen Pretty Much Everything på Fotografiska i Stockholm.

FOAM Wall 56

Björk av Inez&Vinoodh.

FOAM Wall 28-29

Alexander McQueen för V Magazine.

Gisele Bündchen - Porter Magazine, 2014

Gisele Bündchen för Porter Magazine.

Lady Gaga / Yüyi - Yoü & I, 2011

Lady Gaga.

iv6

Mr Matadin på besök på Mindcraft i Stockholm.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar