Under en och samma vecka har tre tunga modeaktörer – Balenciaga, Ganni och Totême – öppnat butiker i Stockholm.
De riktar sig i första hand till kvinnor men här finns även saker att köpa för modeintresserade män.
+ Minimalistiska Totême, som grundades av Elin Kling och Karl Lindman för fem år sedan, öppnar sin första flagship på 200 kvadratmeter i två plan mitt på Biblioteksgatan.
Butiken är ritad av Christian Halleröd som använt exklusiva material och inrett med art deco-möbler av bland annat Andrée Putman och Eileen Gray. På övervåningen finns även en avdelning med konstböcker.
– När Totême nu tar steget in i fysisk retail så har vi höga ambitioner. Vi har ägnat mycket tid åt att analysera och definiera vad som skapar en modern och inspirerande upplevelse idag. Biblioteksgatan 5 är resultatet”, säger Elin Kling.
+ Danska Ganni har tagit över Aplace stora lokaler på Norrlandsgatan. Inredningsmässigt är det motsatsen till avskalade Totême, här dominerar starka färger och konst på väggarna. Materialen i butiken, golv, kassadisk, displaybord är återvunna och möblerna från finska Artek är vintage.
+ Nordiska Kompaniet på Hamngatan storsatsar under 2019 med nya avdelningar och butiker. Först ut bland designervarumärkena att öppna en yta är franska Balenciaga. Här säljs inga kläder men såväl sneakers, väskor och mindre läderprodukter (för kvinnor och män). Senare i vår öppnar Valentino vägg-i-vägg.