Daniel Lindström

Daniel Lindström

Daniel Lindström

Cafés modechef Daniel Lindström skriver om mode och modevärlden.

Fem funderingar om H&M:s samarbete med modehuset Maison Martin Margiela

Johan Hurtig Wagrell  |  Publicerad 2012-06-12 10:55  |  Lästid: < 1 minuter

Idag bekräftade den svenska modekedjan H&M att höstens gästdesigner blir Maison Martin Margiela, med en kollektion som släpps den 15 november. Fem tankar kring samarbetet:

Den diskreta profilen
Det är lite konstigt att ett så diskret profilerat företag väljer att samarbeta med H&M, men då ska man tänka på att det är Diesel som är ägare sedan 2002. Hade Martin Margiela varit kvar på varumärket hade det här aldrig hänt!

Kampanj via fax?
Undrar hur kampanjen kommer se ut. Martin Margiela har ju gjort en grej av att inte göra några intervjuer och att ligga otroligt lågt när det gäller exponering. Alla frågor besvaras kollektivt av modehuset och ställs vanligen via fax.

Materialvalen
En av styrkorna hos Margiela har varit de fantastiska (och dyra) kvalitetsmaterial som använts. Hur ska det gå att översätta till kedjans prisbild? Det finns en risk att det "bara" blir vanliga H&M-kläder med Margiela-lapp.

Hur reagerar fansen?
Efter några år av lyxigare samarbeten teamar nu den svenska modekedjan med en betydligt hippare spelare igen. Frågan är hur det tas emot av Margielas hardcorefans – som kanske inte vill bli sedda köandes utanför H&M. Men å andra sidan, det gick ju fint 2008 när det handlade om Comme des Carçons.

Kommersialism det nya svarta
Man kan också vända på resonemanget. Om alla varumärken vill vara exklusiva, fashion och svåråtkomliga så kanske det som sticker ut allra mest är att vara kommersiell. Då är detta ett avantgarde-samarbete!

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 16:17