Hoppa till innehåll

Florens: Tiger of Swedens nya stil

I maj presenterade Tiger of Sweden en ny creative director – Christoffer Lundman – med totalt kreativt ansvar för hela varumärket. På kort tid har han gjort stora förändringar med det snart 115-åriga företaget. Ny logotyp, nytt uttryck för reklamkampanjerna, nytt sätt att presentera kollektionen för media och återförsäljare. Bland annat. – Vi har jobbat … Continued

I maj presenterade Tiger of Sweden en ny creative director – Christoffer Lundman – med totalt kreativt ansvar för hela varumärket.
På kort tid har han gjort stora förändringar med det snart 115-åriga företaget.
Ny logotyp, nytt uttryck för reklamkampanjerna, nytt sätt att presentera kollektionen för media och återförsäljare.
Bland annat.
– Vi har jobbat hårt i höst och jag är väldigt nöjd med resultatet, säger 39-åringen som tidigare arbetat för Acne Studios, Tom Ford och Burberry.

I juli kommer Christoffers första kollektion – hösten 2018 – ut i butik.
Trogna Tiger of Sweden-kunder kommer att känna igen sig, kostymen står fortfarande i centrum, men snitten är nya och passformen utvecklad och förbättrad. Skrädderiet har tagit en ny och högre nivå.
– Looken är avslappnat elegant. Jag älskar kostymer men tycker att man kan bära dem på ett lite mindre formellt sätt, säger Christoffer Lundman.

Vi ses i Tiger of Swedens egna hus med stora fönsterpartier på herrmodemässan Pitti Uomo. Just arkitektur har inspirerat Lundman mycket när han och hans team designat den nya kollektionen.
Lookbooken och den kommande reklamkampanjen är fotograferad på Filmhuset, den brutalistiska byggnaden på Gärdet från 1971, ritad av modernisten Peter Celsing. Här höll även Christoffer sin interna presentation av kollektionen för ledningen och säljare.
– Men det är egentligen insidan av Filmhuset som är intressant, all kreativitet som skapat många cineastiska mästerverk, inte minst Ingmar Bergmans Fanny och Alexander.
Peter Celsings kompromisslösa arkitektur påminner om Lundmans sätt att designa kläder.
– Vi har hämtat mycket inspiration från arkiven, Tiger of Sweden har ju funnits sedan 1903, och sedan jobbat hantverksmässigt med material och detaljer.

Färgskalan går i svart, marin och kamel. Silhuetten är lång och smal, kavajerna har gjorts något längre och midjan på byxorna höjts. Bland accessoarerna märks tigermönstrade loafers och tote bags.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.