Daniel Lindström

Daniel Lindström

Daniel Lindström

Cafés modechef Daniel Lindström skriver om mode och modevärlden.

H&M återlanserar Conscious Exclusive för män

Daniel Lindström  |  Publicerad 2020-11-20 07:51  |  Lästid: 2 minuter

Vi lever i en tid då – tack och lov – många klädvarumärken har hållbarhet högt på dagordningen. H&M befinner sig i framkant med sin Conscious Exclusive-kollektion. Det är här man testar nya innovativa material som sedan, förhoppningsvis, kan sippra ner till de stora huvudkollektionerna.
Herrkollektionen har varit pausad i tre år men gör denna månad comeback lagom till festsäsongen.
”Den här gången ville vi verkligen försöka vara banbrytande och driva gränsen framåt för kreativitet och hållbart mode”, förklarar H&M:s designchef Ann-Sofie Johansson. Och fortsätter:
”Alla delar i den här kollektionen är producerat av återvunnet material, bland annat har man lyckats förvandla mat- och växtrester till en naturlig fiber.”
Herrplaggen fokuserar på en dressad men avslappnad look. I kollektionen märks bland annat en smoking gjord av recyklad polyester och Tencel (fiber som framställs av cellulosa från snabbväxande träslag), en kostym i organisk bomull och en blommig skjorta i silke och Tencel.
”Printen är inspirerade av blommiga tapeter som har bleknat med tiden och blommapplikationer och mal-motiv kan kopplas till både liv och förfall.”
Behöver du ingen ny smoking kan vi rekommendera en svart workerjacka och byxa som är gjord i Agraloop Hempfibre, ett naturfiber skapat av matavfall istället för bomull. Prismässigt ligger Conscious Exclusive högre än det vanliga sortimentet, smokingen kostar till exempel 2 500 kr, men man får både hantverk, hållbarhet och modern teknik på köpet.

H&M Conscious Exclusive släpps i butik 1:a december.
Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-11-20 07:52