Daniel Lindström

Daniel Lindström

Daniel Lindström

Cafés modechef Daniel Lindström skriver om mode och modevärlden.

Jeremy Scott om den nya H&M-kollektionen

Daniel Lindström  |  Publicerad 2018-10-12 11:43  |  Lästid: 3 minuter

Den 8:e november släpps H&M:s nya designsamarbete med italienska Moschino där amerikanen Jeremy Scott är kreativ chef sedan fem år.
Scotts signifikativa estetik – färg, guld, logotyper och lekfullhet – får ta stor plats i den nya kollektionen. Bland plaggen märks till exempel en dunjacka med paljetter, en svart skinnjacka som pryds av flätade guldkedjedetaljer, kavaj med leopardmönstrad huva, extremt oversizade jeans och prints med Disneyfigurer.
Det är humor och gott humör helt enkelt.

Jag mailade några frågor till Jeremy Scott, 43, och fick följande svar:

Du måste ha gillat att göra den här kollektionen, det är så mycket DU.
– Jag ÄLSKAR den, speciellt herrkollektionen där jag får vara helt självisk och rita kläder som JAG vill bära. Och jag kommer att plocka ut 10 exemplar av varenda plagg härifrån för att behålla med mig in i döden haha.

Vilka är nyckelplaggen i herrkollektionen?
– Allt om du frågar mig men kanske speciellt jeansen med hög midja, de är fantastiska, och en vadderad jacka jag ursprungligen ritade för min andra Moschino-kollektion men den kom då tyvärr aldrig ut i produktion. Nu får fansen äntligen köpa den! Och såklart älskar jag Disney/MTV-mashupen vi gjort med prints.

Vilka personer hade du i åtanke när du designade den här kollektionen?
– Alla mina fans runt om i världen. H&M-samarbetet är verklig milstolpe i min karriär. De har plaggen blir tillgängliga för så många människor som aldrig tidigare kunnat eller haft råd att köpa mina kläder. Därför ville jag att varenda plagg skulle bli så mycket Moschino det över huvud taget är möjligt.

Dina vänner har alltid varit viktiga för dig. Det är dem vi ser i presentationen av H&M-kollektionen.
– När jag designar tänker jag på mina vänner. Lookbook-bilderna är som en fest där jag hyllar popkulturen, glädjen, kreativiteten och energin i människorna som symboliserar kollektionen. Bland annat syns Pablo Olea som är min bästa vän och PR-chef på Moschino.

Vad inspirerar dig?
–  Ofta är det saker som händer på gatan eller inom populärkulturen. För den här kollektionen tänkte jag street, street, street. Jag ville ha en urban attityd, högt och lågt, bling-bling, italiensk glamour, pop och humor. Hundra procent jag och hundra procent Moschino.

Vilket är ditt bästa stylingtips för killar?
– Var alltid dig själv men våga pusha gränserna. För mig handlar mode om glädje och att uttrycka vem man är.

Du refererar ofta till musik och klubbkultur (Jeremy är god vän med Robyn). Vilken är din favoritlåt just nu?
– I Don’t Want It At All med Kim Petras. Den är perfekt. Massa socker med noll kalorier haha!

H&M:s samarbete med Moschino finns i butik 8 november.

Jeremy Scott.

Jeremy Scott.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar