Daniel Lindström

Daniel Lindström

Daniel Lindström

Cafés modechef Daniel Lindström skriver om mode och modevärlden.

Kim Jones har gjort vårens bästa herrkollektion

Daniel Lindström  |  Publicerad 2019-04-04 11:31  |  Lästid: 2 minuter

Paris i juni 2018. Modeveckan för män arrangeras som vanligt mitt under midsommarhelgen och det här året krockar catwalkvisningarna även med gruppspelsmatcherna i fotbolls-VM. Det är varmt och svettigt i den franska huvudstaden men ingen bryr sig om något annat än veckans två megaevents – Louis Vuitton och Dior där Virgil Abloh och Kim Jones ska debutera som chefsdesigners på varsitt varumärke. Den nya tidens superstjärnor.

I efterhand kommer det talas om att ett nytt kapitel i herrmodehistorien skrivs den här veckan.
Virgil Abloh samlar Rihanna, Kanye West och Kim Kardashian på front row och utvecklar begreppet luxury streetwear medan Kim Jones hämtar inspiration från Diors anrika couturearkiv och presenterar en väldigt skräddad kollektion med inslag av spets, blommor och rosa tyger.

”Jag vill beskriva kollektionen romantisk snarare än feminin”, säger Kim Jones backstage efter visningen. 
Efter flera år då butikerna fyllts av sportkläder, svulstiga logotyper och streetwear framstår vårens Dior-kollektion som en tydlig kontrast – skräddad, elegant och vuxen. Här finns fortfarande inslag av sportigt mode (sneakers, vita, krispiga tennisshorts och ryggsäckar) men det är kostymerna, de skria sidenskjortorna och de stiliga ytterrockarna som tar störst plats på den runda catwalken.
“Att få arbeta för ett modehus som Dior är en dröm för varje designer. Här finns ett makalöst arkiv från 1940-talet och en ateljé med skräddare och sömmerskor vars kunskap och erfarenhet är helt unik. Vi har möjlighet att göra kläder som nästan ingen annan kan.”

Flera av kostymerna i vårens kollektion är dubbelknäppta utan att kännas stelt formella. Passformen är lös och ledig med en lång silhuett (lång kavaj och byxor som lägger sig på skorna) och passar en modern man som vill vara uppklädd utan traditionell kostym med skjorta och slips.
”Eftersom kostymerna är gjorda av samma skräddare som gör Diors couture-plagg vilket innebär att de har en överlägsen finish och fit.”
Kollektionen är redan en supersuccé. När de första produkterna släpptes i Tokyo för en tid sedan sålde de slut direkt. De mest populära produkterna är dock två accessoarer – en hightop sneaker som påminner om Converse All Star och en ny version av John Gallianos ikoniska saddle bag, 2000-talets it-väska.

Backstage på Diors visning i juni 2018.
Vårens mest åtråvärda sko.
Väska och hikingboots från Dior.
Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2019-04-04 11:35