Daniel Lindström

Daniel Lindström

Daniel Lindström

Cafés modechef Daniel Lindström skriver om mode och modevärlden.

Klättermusen gör vårens bästa parkas

Daniel Lindström  |  Publicerad 2020-05-13 11:33  |  Lästid: 2 minuter

Bergsbestigarmärket Klättermusen, med bas i Åre i Jämtland, har sedan starten 1975 arbetat med en målmedveten hållbarhetsfilosofi. I dag har i stort sett alla outdoorvarumärken miljöpåverkan högt på agendan men Klättermusen var verkligen en pionjär.
”Vi ser hållbarheten i vår utrustning som en helhet. Råvara, produktion och underhåll. Kan produkten hålla en hel livstid, trots att den utsätts för krävande prövningar i naturen, har vi lyckats.”
Det säger Klättermusens VD Gonz Ferrero när vi ses i märkets press-showroom på Södermalm i Stockholm.
Vi är här för att titta på vårens och sommarens nya produkter, vandringsryggsäcken Raido, klätterbyxorna Mithril med Kevlarförstärkta knän och den vindstoppande parkan Ansur – som även finns som väst.
”Vår byxa Mithril är en uppdaterad Klättermusen-klassiker som funnits med sedan begynnelsen och hela tiden förbättras med nya material och tekniska lösningar. 3.0-versionen har ett stretchmaterial för optimtal rörlighet”, fortsätter Gonz Ferrero.
Spjutspetsprodukten bland vårens nyheter är dock parkasen Ansur, en vandringsjacka som du även kan ha i stan för att skydda dig mot regn och vind.
”Jackan är tillverkad av 100 procent ekologisk bomull och med en teknik där tyget är försett med de egenskaper som liknar de hos syntetiska material. Tyget i den här jackan är vindtätt, vattenresistent och har god ventilationsförmåga. Genom att vi tillsatt rip-stop ökar tygets slitstyrka dessutom markant.”
Lägg till en mängd ytterligare tekniska detaljer – som till exempel 3D-justerbar huva, tvåvägsblixtlås, sömfria axlar för friktionsfritt bärande av ryggsäck, reflexer, med mera – och du har en jacka som pallar de flesta äventyr.
I en tid då outdoor blivit ett begrepp även i modevärlden har Klättermusen en långt framflyttad position i branschen. Varumärket har kultstatus bland entusiasterna men även hos butiker som Nitty Grittty som sålt produkterna i åratal. I Japan och Sydkorea har Klättermusen egna flaggskeppsbutiker.

Jackan ”Ansur”, 2 900 kronor.
Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-05-13 11:34