Den svenska designern Lars Nilsson, tidigare på bland annat Ralph Lauren, Nina Ricci, Bill Blass och Gianfranco Ferré, lanserar en egen herrkollektion i augusti tillsammans med italienska Mabro.
Jag träffade Lars Nilsson i Mabros showroom på viale Piave för en intervju (publiceras senare i Café) och noggrann genomgång.
Den första Mr. Nils-kollektionen är uppbyggd som en raffinerad basgarderob, klassiska plagg som inte är särskilt säsongsbetonde utan kan användas året runt.
– Jag ville göra användbara och tidlösa herrkläder med några av de bästa tillverkarna i Italien, berättar Lars Nilsson.
Och fortsätter:
– Mr. Nils passar bra för svenska kunder, tror jag. Det finns en skandinavisk enkelhet i designen plus att vi även satsat mycket på ytterplaggen. Kläderna kan bäras av en man som lever och arbetar i staden men vistas i naturen på helgen.
Mr. Nils har redan fått stor uppmärksamhet i den internationella modepressen och sålts till bland annat Barneys i New York.
I Sverige är tänkbara kunder Nitty Gritty, Paul&Friends, NK Herrtrend, Jupiter och Tres Bien Shop.
Här kan ni läsa om Mr. Nils i New York Times.
Lars Nilsson i Mabros showroom på viale Piave.
Mr. Nils höst/vinter 2010.
Lars Nilsson är mycket omskriven i modepressen.
En skräddare gör ändringar på Mabros kontor.
Pjäxliknande skor.
Japanska GQ besöker Lars Nilsson.
New York-byrån MD70 och fotografen Andreas Larsson har gjort lookbook och imagebilder för Mr. Nils.