Annons

Daniel Lindström
Cafés modechef Daniel Lindström skriver om mode och modevärlden.

Annons
 

Milano: premiär för Mr. Nils!

Den svenska designern Lars Nilsson, tidigare på bland annat Ralph Lauren, Nina Ricci, Bill Blass och Gianfranco Ferré, lanserar en egen herrkollektion i augusti tillsammans med italienska

Annons

Mabro.

Jag träffade Lars Nilsson i Mabros showroom på viale Piave för en intervju (publiceras senare i Café) och noggrann genomgång.

Den första Mr. Nils-kollektionen är uppbyggd som en raffinerad basgarderob, klassiska plagg som inte är särskilt säsongsbetonde utan kan användas året runt.

– Jag ville göra användbara och tidlösa herrkläder med några av de bästa tillverkarna i Italien, berättar Lars Nilsson.

Och fortsätter:
– Mr. Nils passar bra för svenska kunder, tror jag. Det finns en skandinavisk enkelhet i designen plus att vi även satsat mycket på ytterplaggen. Kläderna kan bäras av en man som lever och arbetar i staden men vistas i naturen på helgen.

Mr. Nils har redan fått stor uppmärksamhet i den internationella modepressen och sålts till bland annat Barneys i New York.
I Sverige är tänkbara kunder Nitty Gritty, Paul&Friends, NK Herrtrend, Jupiter och Tres Bien Shop.

Här kan ni läsa om Mr. Nils i New York Times.

Lars Nilsson i Mabros showroom på viale Piave.

Mr. Nils höst/vinter 2010.

 

Lars Nilsson är mycket omskriven i modepressen.

 

En skräddare gör ändringar på Mabros kontor.

Pjäxliknande skor.

 

Japanska GQ besöker Lars Nilsson.

New York-byrån MD70 och fotografen Andreas Larsson har gjort lookbook och imagebilder för Mr. Nils.

 

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar