Daniel Lindström

Daniel Lindström

Daniel Lindström

Cafés modechef Daniel Lindström skriver om mode och modevärlden.

New York: Alexander Wang om Uniqlo-samarbetet

Daniel Lindström  |  Publicerad 2018-10-24 06:00  |  Lästid: 3 minuter

Den amerikanske modeskaparen Alexander Wang, 34, förknippas starkt med staden New York.
Han lever och visar sina kollektioner här och han har alltid refererat till musik, klubbar och artister på Manhattan och i Brooklyn. I det nya samarbetet med japanska Uniqlo — basplagg i högteknologiska material — är det New Yorks dramatiska klimat som inspirerat honom.

— Som alla vet har New York extremt väder. Det kan vara oerhört kallt på vintern med snöstormar som lamslår staden och på sommaren är hettan olidlig. Det starkt skiftande klimatet här har påverkat mig väldigt mycket som designer, säger Wang.
— Vi behöver kanske inte fler plagg i dag men vi behöver definitivt mer funktionella och hållbara kläder som skyddar oss mot yttre påverkan och som kan användas länge.

Alexander Wang sitter i en soffa i en 100 år gammal brandstation långt nere på Lafayette Street och talar med modepress som bjudits in till presentationen av Uniqlo-kollektionen. (Släpps online och i fysiska butiker 8 november.) I ett rum intill har några av produkterna frusits in i stora isblock.
— Heattech-materialet övervinner kyla och är varmt nog att smälta isen som plaggen är infrysta i, fortsätter Alexander Wang.
Heattech är Uniqlos tekniskt sett mest utvecklade produktkategori och lanserades redan 2003 tillsammans med Toray Industries, en av Japans ledande fiber- och textiltillverkare. Det unika materialet ger plaggen en självuppvärmande effekt och släpper ut överflödig värme.

Samarbetskollektionen innehåller sex plagg för män och 10 för kvinnor. För första gången lanseras underkläder i Heattech (briefs och boxers för män) som kompletterar långärmade t-shirts, linnen och långkalsonger.
— Jag ville göra plagg som vanligtvis döljs under andra kläder så snygga som möjligt så att du kan använda dem som de är, förklarar Alexander Wang.
Det han adderat är bland annat ett nytt sätt att väva plaggen, vid rörelse får materialet unika uttryck med V-formade mönster som visas på ytan och ger olika färger beroende på ljus. Passformen är smal eftersom plaggen bärs närmast kroppen. Vit, grå, svart plus trendig neongrönt är färgerna.

Vilket av plaggen är du mest nöjd med?
— Långkalsongerna kommer jag att använda mest, de är fantastiskt sköna och blir viktiga för överlevnad den kommande vintern haha.
Du har inspirerats mycket av sport i dina kollektioner och samarbetar även med Adidas, hur ser dina egna träningsrutiner ut?
— Jag springer gärna men tyvärr blir det så sällan som en gång i månaden. Jag jobbar jämt med nya kollektioner.
Redan för 10 år sedan jobbade du med Uniqlo, vilken är den största skillnaden om man jämför nu med då?
— 2008 kom jag nästan direkt från Parsons School of Design och fick chansen inom Uniqlos ”Designer Invitation Project”. Nu är jag såklart mycket mer erfaren och kunde själv påverka processen. Efter en tid av diskussioner kom vi fram till att jag skulle arbeta med Heattech. När jag tittar på samarbetsmöjligheter letar jag efter partners som kan ta fram innovativa lösningar på produkter som våra fans kan ta del av.
Vilken är din främsta egenskap som designer?
— Att jag hela tiden pushar framåt och inte är nöjd förrän det, enligt mig, perfekta plagget skapats.
När ska man använda de nya Uniqlo-plaggen?
— De kan man bära nästan när som helst. Jag kan lova att de gör sitt jobb för dig. Vi har inte kompromissat det minsta.

Långkalsonger från Alexander Wangs kollektion för Uniqlo, 349 kronor.

Långärmad tröja, 349 kronor.

Kalsong i boxermodell, 199 kronor.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2018-10-24 06:08