Daniel Lindström

Daniel Lindström

Daniel Lindström

Cafés modechef Daniel Lindström skriver om mode och modevärlden.

NK öppnar unik sportbutik

NK sport
Daniel Lindström  |  Publicerad 2019-09-10 11:13  |  Lästid: 2 minuter

Intresset för hälsa, sport och friluftsliv växer enormt men på butikssidan har branschen inte hängt med. Att besöka stora sportvarukedjor är sällan någon inspirerande shoppingupplevelse.
Det vill Marc Nylander, ägare av nya NK Sport som öppnar i morgon 11 september, ändra på.
När anrika Nordiska Kompaniet omvandlas och förädlas var det självklart att sportavdelningen skulle få ta stor plats i det nya varuhuset.
”Det saknas en premiumdestination för sportprodukter i Sverige och jag anser att NK är rätt plats att skapa den på. Vi vill med en avskalad kontemporär interiör exponera sport- och fritidsvarumärken på̊ ett sätt som tidigare endast förknippats med high end-modebutiker. Vi vill omdefiniera begreppet sportbutik”, förklarar Marc Nylander.

Han beskriver den nya butiken som ett ”Colette för sport” – progressiva och innovativa varumärken i en kreativ och inspirerande miljö.
”Vi vill ta dynamiken och estetiken från street­- och modevärlden, som i min mening är bättre på att bygga upplevelsebaserad retail. Sedan har vi finkammat sportvärldens premiumsegment och hittat intressanta kollektioner inom det.”
Alpinism, outdoor, löpning, cykling, fitness och yoga är fokusområden och bland varumärkena syns bland annat Satisfy Running från Paris, japanska campingmärket Snow Peak och Black Yak från Korea.
Inredningen på den 1 800 kvadratmeter stora ytan på plan 3 är ritad av arkitekten Jani Kristoffersen från den prisbelönta arkitektbyrån Guise (Fotografiska museet). Interiören är avskalad och modern i en öppen och ljus miljö.
”Det är kul att bygga en sportbutik med arkitekter som ritat progressiva konstmuseum. Vi förenar estetik och funktion på ett sätt som kommer att skapa en unik upplevelse.”
Vilka trender råder inom sportvärlden just nu? Marc Nylander pratar mycket om ”conciousness” – kunderna tänker och handlar mycket mer medvetet.
”Konsumenten vill köpa produkter med ett syfte. De senaste årtiondena har präglats av överkonsumtion och nu kommer motreaktionen. Vi vill köpa färre men meningsfulla och bättre produkter. Därför ska allting vi säljer på NK Sport i första hand förbättra din prestationsförmåga. Produkterna ska driva innovationen framåt, vara trovärdiga och hållbart framtagna.”

För Marc Nylander har det även varit viktigt att rekrytera proffs bland personalen. Att sälja dyr klätterutrustning kräver en viss kunskap.
”Vår personal är utövare i varje segment. Vi har hittat dem i skidbackar, yogastudios och på crossfirgym. De håller på med de här sporterna på riktigt, inte sällan på en hög nivå.”

NK Sport.
Klättringsredskap från Black Diamond.
Nya NK Sport öppnar 11 september.
Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-09-12 14:14