Hoppa till innehåll

Our Legacys Jockum Hallin om den nya kollektionen med Stüssy

I dag fredag 9 april släpps den andra kollektionen i samarbetet mellan Our Legacy Workshop och legendariska skatevarumärket Stüssy. Vid den förra releasen i augusti sålde produkterna slut på mindre än en timme och Our Legacys sajt kraschade på grund av det extrema trycket.Jag ställde några frågor till Our Legacys Jockum Hallin dagen före den … Continued

I dag fredag 9 april släpps den andra kollektionen i samarbetet mellan Our Legacy Workshop och legendariska skatevarumärket Stüssy. Vid den förra releasen i augusti sålde produkterna slut på mindre än en timme och Our Legacys sajt kraschade på grund av det extrema trycket.
Jag ställde några frågor till Our Legacys Jockum Hallin dagen före den nya lanseringen.

Vilken är din egen relation med Stüssy?
– Jag upptäckte Stüssy när jag var tonåring tidigt 90-tal i Jönköping. Vi åkte mycket skateboard och märket såldes på Intersport. Det var före internet och jag fick leta efter inspiration i olika skateboardtidningar. Det var magiskt att kunna få tillgång till det här coola märket som vi såg på bilder från Los Angeles.

Vad är idén bakom samarbetet?
– Hela projektet bygger på en hållbarhetsidé. Alla produkter, förutom de printade merch-plaggen med logotyper, är gjorda av återvunna tyger. Det är alltså Our Legacy-plagg med gamla Stüssy-tyger. Vilket gjort att hela projektet känns mycket rikare än ett traditionellt samarbete mellan två varumärken.

Finns det en speciell stil som representerar kollektionen?
– När vi designat plaggen har vi tänkt att de bärs av personer som rör sig både på en strand och i en mer urban miljö. Det finns till exempel shorts och buckethats men även kavaj och rock.

Hur stor är kollektionen?
– Ungefär 50 styles totalt. Projektet har växt och vi hoppas kunna göra fler samarbeten framåt.

Hur har det varit att jobba med den här kollektionen under pandemin?
– Det har gått förvånansvärt bra. Vi har som alla andra haft våra möten digitalt och sedan skickat prover fram och tillbaka till varandra.

I somras när ni släppte den första kollektionen sålde allt slut i ett ögonblick. Hur ser det ut inför i morgon?
– Vi blev lite tagna på sängen i augusti. Vi förstod att plaggen skulle vara populära men inte att hela vår sajt skulle gå ner av anstormningen. Nu är vi bättre rustade, både vad gäller teknik och antal plagg. Men eftersom allt är gjort av återvunna tyger är upplagan såklart begränsad…

Vilka av de nya plaggen gillar du mest själv?
– Det finns många fina shorts och skjortor av fantastiska tyger. Och så har vi gjort några sherlingvästar som är kul. Och baseballkepsarna!

Vad är det som gör att Stüssy till ett ikoniskt varumärke?
– En viktig orsak är att det fortfarande är privatägt (av Frank Sinatra Jr, ingen relation till artisten) vilket är ganska ovanligt. Sedan har estetiken som Shawn Stüssy formade aldrig blivit omodern utan känns ständigt aktuell.

Our Legacy Workshop och Stüssy släpps fredag 9 april.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.