Skip to content

Så ser Whyreds nya design ut

Tidigare i vår tillträdde designern Jessy Heuvelink som ny kreativ chef på Whyred. Han efterträdde då Roland Hjort som varit med och grundat varumärket 1999. Whyred, som haft en del ekonomiska problem och hamnade i rekonstruktion i slutet av 2019, inför nu en ny affärsmodell med kortare ledtider och mer hållbar produktion. Framåt kommer Whyred … Continued

Tidigare i vår tillträdde designern Jessy Heuvelink som ny kreativ chef på Whyred. Han efterträdde då Roland Hjort som varit med och grundat varumärket 1999. Whyred, som haft en del ekonomiska problem och hamnade i rekonstruktion i slutet av 2019, inför nu en ny affärsmodell med kortare ledtider och mer hållbar produktion. Framåt kommer Whyred att släppa mindre kollektioner varannan månad som kompletterar basutbudet.
”Min vision för Whyred är att bygga en garderob av omsorgsfullt designade plagg som inspirerar våra kunder att uttrycka sig individuellt”, förklarar Jessy Heuvelink.
Och fortsätter:
”Den traditionella modemodellen med sin höga takt och den oändliga efterfrågan på nyheter känns föråldrad och verkligen ohållbar.”

Nyckelplaggen för Whyred i sommar är bland annat:
+ Skräddade ullbyxan ”Belmondo” med rak passform och frontveck. ”Man kan se liknande byxor bland italiensk polis och armé.”
+ Kortärmade skjortan ”Duke” som påminner om en Hawaii-skjorta från 1950-talet men med något mer boxig passform.
+ Långärmade skjortan ”Serge” med vita prickar på svart botten. ”En hyllning till den ständigt sofistikerade Bob Dylan.”
Om Whyred tidigare var förknippat med brittisk modsrörelse är Jessy Heuvelinks version av varumärket lite mer fransk.
”Min målsättning har varit att hitta tillbaka till Whyreds DNA som har sitt ursprung i 1960-talets popkultur. Sedan kommer jag såklart att addera en personlig touch på designen. Jag vill kunna bära och älska plaggen själv.”
Även om Jessy Heuvelink blickar bakåt för inspiration understryker han hur viktigt det är för ett varumärke att kännas relevant i sin egen tid.
”Varje plagg som tar plats i kollektionen ska vara tydligt för kunden. Jag har inget intresse av att designa produkter som ingen vill ha eller har något behov av.”

Whyred sommaren 2020.

Kortärmad skjorta, 1 100 kr, från Whyred.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.