Skjortmärket Schnayderman’s lanserar nya plagg
När Schnayderman’s grundades 2012 på Östermalm i Stockholm var idén med varumärket tydlig – skjortor för vardagsbruk i hög kvaité.
Sju år senare är skjortan fortfarande fundamentet i företaget men nu i höst breddas sortimentet med flera olika typer av plagg, bland annat rockar, byxor och stickade tröjor.
”Skjortan
är hjärtat hos Schnayderman’s men det behövs andra plagg att matcha den med.
Genom att addera byxor och tröjor kan vi nu mycket enklare presentera en hel
look och märkets estetik”, förklarar Joel Urwitz när vi ses på kontoret precis
intill Humlegården.
”Dessutom har vi många kunder, både butiker och privatpersoner, som efterfrågat
andra typer av plagg. Det tar som bekant en tid att bygga upp ett
modevarumärke, nu känns det rätt att ta nästa steg.”
Höstkollektionen, som finns ute i butik denna månad, har tydliga spår av militära referenser: Silhuetten är något oversizad, skjortor och jackor har praktiska utanpåfickor och kontraststickningar och militärgrönt blandas med beige.
”Vi har
jobbat mycket i set, där varje byxa har en matchande jacka, rock eller skjorta.
Vi ser en slags modern kostym framför oss.”
Idén till arméjackan hittade designern Hampus Bernhoff på en gammal bild i en
fotobok.
”Den föreställde en pojke klädd i en arméjacka som var alldeles för stor, men
det såg ändå perfekt ut. Jag har sen lekt lite med den tanken, att den här
kollektionen handlar om att växa in i en vuxenroll, man lånar kanske sin pappas
kläder som är lite för stora.”
Priset på Schnayderman’s nya produkter för hösten: Rock, 4 900 kr, arméjacka, 4 100 kr, stickad crewnecktröja i kashmir, 2 800 kr och dressade byxor i ull, 1 800 kr.