Daniel Lindström

Daniel Lindström

Daniel Lindström

Cafés modechef Daniel Lindström skriver om mode och modevärlden.

Skjortmärket Schnayderman’s lanserar nya plagg

Daniel Lindström  |  Publicerad 2019-08-19 07:26  |  Lästid: 2 minuter

När Schnayderman’s grundades 2012 på Östermalm i Stockholm var idén med varumärket tydlig – skjortor för vardagsbruk i hög kvaité.

Sju år senare är skjortan fortfarande fundamentet i företaget men nu i höst breddas sortimentet med flera olika typer av plagg, bland annat rockar, byxor och stickade tröjor.

”Skjortan är hjärtat hos Schnayderman’s men det behövs andra plagg att matcha den med. Genom att addera byxor och tröjor kan vi nu mycket enklare presentera en hel look och märkets estetik”, förklarar Joel Urwitz när vi ses på kontoret precis intill Humlegården.
”Dessutom har vi många kunder, både butiker och privatpersoner, som efterfrågat andra typer av plagg. Det tar som bekant en tid att bygga upp ett modevarumärke, nu känns det rätt att ta nästa steg.”

Schnayderman’s nya höstkollektion.

Höstkollektionen, som finns ute i butik denna månad, har tydliga spår av militära referenser: Silhuetten är något oversizad, skjortor och jackor har praktiska utanpåfickor och kontraststickningar och militärgrönt blandas med beige.

”Vi har jobbat mycket i set, där varje byxa har en matchande jacka, rock eller skjorta. Vi ser en slags modern kostym framför oss.”

Idén till arméjackan hittade designern Hampus Bernhoff på en gammal bild i en fotobok.
”Den föreställde en pojke klädd i en arméjacka som var alldeles för stor, men det såg ändå perfekt ut. Jag har sen lekt lite med den tanken, att den här kollektionen handlar om att växa in i en vuxenroll, man lånar kanske sin pappas kläder som är lite för stora.”

Priset på Schnayderman’s nya produkter för hösten: Rock, 4 900 kr, arméjacka, 4 100 kr, stickad crewnecktröja i kashmir, 2 800 kr och dressade byxor i ull, 1 800 kr.

Fina mönster och material i Schnayderman’s höstkollektion.
Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-08-19 07:28