Daniel Lindström

Daniel Lindström

Daniel Lindström

Cafés modechef Daniel Lindström skriver om mode och modevärlden.

Smartaste regnrocken 2019: Stutterheim i samarbete med N21

Daniel Lindström  |  Publicerad 2018-12-18 08:13  |  Lästid: 2 minuter

Stutterheim Raincoats höjer modegraden i vår.
I slutet av januari släpps ett nytt designsamarbete, denna gång med italienska Alessandro Dell’Acquas märke N21.
Produkterna – fyra olika regnrockar i lättviktsmaterial – presenterades första gången på N21:s catwalk under Milanos herrmodevecka i juni.

För grundaren Alexander Stutterheim har samarbeten med andra varumärken blivit en viktig del av utvecklingen av regnrockarna. Han har tidigare gjort produkter tillsammans med bland annat Marni, Band of Outsiders och Henrik Vibskov.

N21-rockarna går i Dell’Acquas signaturfärger beige, vitt, grönt och svart. På ryggen finns en tryckt polaroidbild som föreställer en backstagesituation på en modevisning. Midjan markeras med ett arméinspirerat bälte.

Du har gjort flera uppmärksammade samarbeten nu, vad är speciellt med N21?
–  Jag är väldigt stolt över alla våra samarbeten - men N21:s fokus på att skapa plagg man faktiskt kan bära varje dag till ett rimligt pris — om man handlar kläder från den sortens märken — och deras syn på att mixa maskulint och feminint känns spännande, berättar Alexander Stutterheim.

Hur kändes det att se regnrockarna i ett catwalk-sammanhang i Milano?
– Väldigt kul såklart. Både Marni och Band of Outsiders visade våra samarbeten i sina visningar också. Det är kul att vara med i de sammanhangen men viktigast är ju att de som köper en rock älskar den tycker jag.

Den nya regnrockarna är gjorda i ett nytt material, berätta.
– Känslan av materialet är lättare och mjukare, men man får samma skydd som av våra klassiker. Det är mycket enklare att vika ihop och packa i resväskan innan semestern eller ha i väskan på väg till jobbet. Samarbetet med N21 är det första vi gör i det nya lättare materialet.

Regnjackorna från samarbetet kommer att säljas exklusivt via N21:s butiker för 3 995 kronor. En limiterad upplaga finns även på www.stutterheim.com från och med 24 januari.


Stutterheim i samarbete med italienska N21 och designern Alessandro Dell’Acqua.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 16:00