Daniel Lindström

Daniel Lindström

Daniel Lindström

Cafés modechef Daniel Lindström skriver om mode och modevärlden.

Stockholm Surfboard Club gör vårens snyggaste surfkläder

Daniel Lindström  |  Publicerad 2020-03-23 10:37  |  Lästid: 3 minuter

Ett av årets mest uppmärksammade modeögonblick internationellt var Diors visning av pre-fallkollektionen i Miami i början av december. Där presenterade designern Kim Jones ett nytt – och minst sagt oväntat – samarbete med streetwearmärket Stüssy. Jones hade övertalat grundaren och surflegenden Shawn Stussy, 65, att jobba med projektet trots att han ”pensionerades” från företaget redan 1996.

Plötsligt var Stüssy, grundat 1980 i Laguna Beach, Kalifornien, det mest omsusade märket i modevärlden. Bara två veckor före Miami-visningen, i mitten av november, träffar jag Shawn Stussy i en industrilokal i Nacka. Han är i Sverige för att besöka Torö Stenstrand tillsammans med Stockholm Surfboard Club, en tillverkare av brädor, kläder och accessoarer för vågsurfing. Det nya varumärket har fram till dess varit helt okänt utanför den innersta kretsen av svenska surfare men blir nu omtalat bland modeintresserade.

”Vi tillverkar i första hand egna brädor och designar våtdräkter som produceras i Japan och andra tillbehör som väskor, leash och fenor. Sen gör vi dessutom en egen klädkollektion”, berättar grundaren Emanuel Haglund Glad.

Han började själv att surfa i Costa Rica för 13 år sedan och med en snickarbakgrund blev det efter en tid naturligt att börja ”shapa” egna brädor.

”För den oinvigde verkar kanske surfbrädan som designobjekt begränsad men tvärtom är det som en egen livsstil att kunna skapa rätt form, färg och funktion.”

När man talar om surfmode tänker många på mönstrade kortärmade skjortor och trekvartslånga shorts. För Emanuel Haglund Glad, som de senaste åren även jobbat på Acne Studios, och Stockholm Surfboard Club är estetiken mycket mer sofistikerad än så. Den egna klädkollektionen innehåller boxiga workwearjackor, 70-talsinspirerade bootcutbyxor i polyester och rutiga långärmade skjortor. Du skulle kunna hitta de här kläderna i din morfars garderob.

”Jag älskar ålderlösheten med surfing. Du kan vara 15, 30, 50 eller 70 år och surfa på samma vågor. Att vi fokuserat på workwear har med hantverket bakom surfbrädan att göra. Sedan är surfarna mer funktionsmedvetna här på grund av klimatet.”

Emanuel Haglund Glad Ett av årets mest uppmärksammade modeögonblick internationellt var Diors visning av pre-fallkollektionen i Miami i början av december. Där presenterade designern Kim Jones ett nytt – och minst sagt oväntat – samarbete med streetwearmärket Stüssy. Jones hade övertalat grundaren och surflegenden Shawn Stussy, 65, att jobba med projektet trots att han ”pensionerades” från företaget redan 1996.

Plötsligt var Stüssy, grundat 1980 i Laguna Beach, Kalifornien, det mest omsusade märket i modevärlden. Bara två veckor före Miami-visningen, i mitten av november, träffar jag Shawn Stussy i en industrilokal i Nacka. Han är i Sverige för att besöka Torö Stenstrand tillsammans med Stockholm Surfboard Club, en tillverkare av brädor, kläder och accessoarer för vågsurfing. Det nya varumärket har fram till dess varit helt okänt utanför den innersta kretsen av svenska surfare men blir nu omtalat bland modeintresserade.

”Vi tillverkar i första hand egna brädor och designar våtdräkter som produceras i Japan och andra tillbehör som väskor, leash och fenor. Sen gör vi dessutom en egen klädkollektion”, berättar grundaren Emanuel Haglund Glad.

Han började själv att surfa i Costa Rica för 13 år sedan och med en snickarbakgrund blev det efter en tid naturligt att börja ”shapa” egna brädor.

”För den oinvigde verkar kanske surfbrädan som designobjekt begränsad men tvärtom är det som en egen livsstil att kunna skapa rätt form, färg och funktion.”

När man talar om surfmode tänker många på mönstrade kortärmade skjortor och trekvartslånga shorts. För Emanuel Haglund Glad, som de senaste åren även jobbat på Acne Studios, och Stockholm Surfboard Club är estetiken mycket mer sofistikerad än så. Den egna klädkollektionen innehåller boxiga workwearjackor, 70-talsinspirerade bootcutbyxor i polyester och rutiga långärmade skjortor. Du skulle kunna hitta de här kläderna i din morfars garderob.

”Jag älskar ålderlösheten med surfing. Du kan vara 15, 30, 50 eller 70 år och surfa på samma vågor. Att vi fokuserat på workwear har med hantverket bakom surfbrädan att göra. Sedan är surfarna mer funktionsmedvetna här på grund av klimatet.”

Workerjacka med boxig passform, 3 500 kronor.
Våtdräkt (dam), 6 000 kronor.
Emanuel Haglund Glad, grundare av Stockholm Surfboard Club.
Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2020-03-25 09:56