Daniel Lindström

Daniel Lindström

Daniel Lindström

Cafés modechef Daniel Lindström skriver om mode och modevärlden.

Uniqlo lanserar ny kollektion av Jonathan Anderson

Daniel Lindström  |  Publicerad 2019-02-22 09:48  |  Lästid: 2 minuter

Japanska Uniqlo, som öppnande sin första butik i Sverige i höstas, har genom åren samarbetat med en rad framstående designers, bland annat Jil Sander, Alexander Wang och Tomas Maier (före detta Bottega Veneta).
Men aldrig har tajmingen varit så perfekt som när Uniqlo anlitat nordirländske Jonathan Anderson att designa en hel kollektion med moderna basplagg.
Anderson, 35 år, anses just nu som en av världens främsta modeskapare eftersom hans eget varumärke (JW Anderson) och kollektionerna för spanska lyxmärket Loewe gör succé både bland modekritiker och konsumenter.

”Jag har varit ett fan av Uniqlo länge och använder deras plagg dagligen. Att få designa en kollektion, och se den nå ut till väldigt många människor över stora delar av världen, är ett privilegium.”
Den femte mars kommer Andersons tredje kollektion för Uniqlo ut i butik och återigen har han hämtat inspiration från engelska miljöer, kultur och historia.
”Det handlar mycket om brittiska klassiker som har uppdaterats för att passa i nutiden.”

Plaggen ska enligt Jonathan Anderson passa i alla slags väder, ”här är både shorts och regnjackor”.
Bland herrprodukterna märks till exempel en vändbar regnrock med huva i tre olika färger. ”Det finns alltså sex färgalternativ per jacka.” Den stylas med byxor med dragskolås i midjan och lös passform, en fiskarhatt som skyddar mot både regn och sol och randiga bomullströjor och t-shirts.
För mer formella sommarfestligheter erbjuds kavajer i lättviktsmaterial som kan kombineras med dressade shorts.
Jonathan Andersons pappa var landslagsman i rugby för Nordirland på 1980-talet vilket märks i Uniqlo-kollektionen som innehåller färgglada randiga tröjor för både killar och tjejer.

Uniqlo i samarbete med Jonathan Anderson.
Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-02-22 15:49